Hvordan lykkes med hjemmekontor? Her mine 7 tips

Hjemmekontor høres for de fleste ganske deilig ut, men det er noen utfordringer for å holde fokuset og arbeidslysten oppe. Her er mine 7 enkle tips som vil gi deg bedre fokus og bedre arbeidsflyt for hjemmekontor.

Foto: Bengt Ove Sannes

1. Definer arbeidstid og lunsjpause

Hold deg til de vanlige arbeidstidene som du ellers ville hatt om du jobbet på kontoret. Dette vil gi deg fritid utenfor jobben og du føler at du er “ferdig på jobb” og mer “på jobb” når du skal jobbe. Hold en fast måltidsrytme, da vil du naturlig få lunsjpause(r) og det er enklere å holde fokus hele dagen.

2. Finn et fast arbeidssted hjemme

Finn ditt arbeidsrom, hjørne eller bord i huset / leiligheten. Har du mulighet for å innrede et lite kontor på et eget rom i huset er det det beste. Da kan du lukke døra og med en gang du entrer rommet er du på “jobb”. Når du passerer dørstokken vil du mentalt skifte fokus til jobb. Det forutsetter at du holder dette rommet “hellig” og ikke begynner å surfet på internett og gjøre de samme tingene du ellers ville gjort i sofaen på kvelden. Ikke ta med laptopen på sofaen, der skal det kun være familiehygge og avslapning.

Bor du i en trang leilighet vil en eget definert fast plass ved et bord også fungere godt. Litt mer utfordrende å jobbe i samme rom som når man skal slappe av og ellers er sammen med familien, så hold bordet “hellig” – Gjør kun jobbrelatert arbeid når du sitter på denne plassen. Etterhvert vil du enklere komme inn i jobbfokus. Ha gjerne på headset, sa vil barn (og kone/samboer/kjæreste) enklere forstå at du sitter fokusert.

3. Vekk med pysjamas og kosebukse! Kle deg opp, skap den følelsen du ønsker å ha når du skal jobbe

Man føler seg ikke veldig seriøs og “på” når man sitter i kosebukse. Kle på deg arbeidsklærne og skap den følelsen du ønsker å ha når du skal jobbe. Da er det enklere mentalt å skru på arbeidslysten og føle deg mer konsentrert og seriøs.

4. Lag punktliste med dagens gjøremål

Det er garantert at du blir avbrutt av telefonen som piper med sosiale medier, eller at de klikker deg inn på Facebook og mister helt fokus. Hvis du har barn som leker rundt deg er det også lett å bli avbrutt, de vil jo gjerne ha din oppmerksomhet. Barn skjønner ikke forskjell på når du er på jobb å ikke. Ved å ha en punktliste på en lapp foran deg kan du finne tilbake fokus ved å kikke på den. De er også tilfredstillende å krysse av punktliste og se at man har utført noe denne dagen.

5. Ikke sjekk mail på telefon eller jobb i sofaen utenfor arbeidstiden – Hold også fritiden hellig!

Frister det å sjekke mail når du sitter i sofaen foran TV på kvelden? Ikke gjør det! Du får ikke gjort noe uansett, eneste du gjør er at du blir urolig og ser at hva som kommer. Du svarer kanskje på noen mail fra sofaen den kvelden, men dagen etterpå når du skal begynne å jobbe kjenner du på at du aldri har fri fra jobben. Du jobber morgen, ettermiddag og kveld, alt blir en smørje! Tilbake til punkt nr 1, definer arbeidstid og vær disiplinert! Det er ikke lett, men etterhvert er det enklere å utføre de nye rutinene ved hjemmekontor.

I likhet med arbeidsplassen bør du holde sofaen og hjemmet “hellig”. Ha en regel om at laptopen aldri forlater arbeidsplassen.

6. Vekk med sosiale medier og nyheter i arbeidstiden

Hvor lett er det ikke å miste fokuset når man klikker seg inn på Facebook, Instagram eller artikkel om korona-virus? Det er VEDLIG fristende, men hva med arbeidslysten? Den forsvinner og alt blir en smørje.

Hvis du skal gjøre jobbrelatert arbeid på Facebook og i sosiale medier må du selvfølgelig utføre det. Desto viktigere er det å holde seg til dagens gjøremål 🙂

7. Hva gjør du når du er ferdig med dagens gjøremål?

Begynn å skriv punktliste for neste dag eller hør med sjefen om det er noe mer jobb du kan utføre. Hvis det ikke er noe mer avslutt og gå vekk fra arbeidsplassen for å holde den “hellig”.

Å endre vaner har aldri vært lett. Ved å følge disse tipsene vil det være enklere å få en effektiv og givende arbeidsdag hjemme. Du vil feile, det gjør vi alle, men ikke gi opp! Du vil lære av dine feil og etter hvert finne dine arbeidsvaner med hjemmekontor!

Lykke til!

Elisabeth Sveum jobber i essDesign

Elisabeth Sveum
Grafisk designer, essDesign

Del denne artikkelen

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Siste nytt

Om essDesign

Om essDesign

Elisabeth Sveum – Gründer, designer og eier av essDesign. Våre samarbeidspartnere strekker seg fra Oslo, Harestua, Lunner og til Gjøvik.

Les mer
© essDesign 2019